Kind staat centraal

Visie op het Jonge Kind

Onder het jonge kind verstaan wij kinderen van 0 tot 7 jaar. Deze kinderen ontwikkelen op een andere manier dan oudere kinderen. Het jonge kind leert door ‘spelend ontwikkelen’.
Onder spelend ontwikkelen verstaan wij het handelend bezig zijn met betekenisvolle activiteiten, binnen hun belevingswereld. Wij kijken naar de ontwikkelbehoefte van kinderen. Deze loopt niet bij ieder kind gelijk. Kinderen krijgen aanbod op basis van hun eigen ontwikkeling en niveau, in de zone van naaste ontwikkeling.

De ontwikkeling van het jonge kind zien wij als geheel, zij ontwikkelen met hoofd, hart en handen. Wij gaan uit van de interesses van kinderen en stimuleren hun talentontwikkeling.

Wij werken thematisch. Dit betekent dat wij onze activiteiten in de taal-, reken-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling, zoveel mogelijk vanuit een thema aanbieden. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Door de kinderen mede verantwoordelijk te maken voor de opbouw van het thema wordt de betrokkenheid van de kinderen vergroot.


Formatief handelen

Op Het Vogelnest geloven we dat ieder kind unieke talenten en kwaliteiten heeft. Vanuit onze visie sluiten we zoveel mogelijk bij de ontwikkeling van het kind en volgen we hun leerweg. Onze missie is kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke groei en hen een oefenplaats te bieden voor wereldwijs leven – met aandacht voor kennis, vaardigheden en talenten.

Formatief handelen sluit hier naadloos bij aan. Dit betekent dat leerkrachten en kinderen tijdens het leerproces voortdurend informatie verzamelen en feedback gebruiken om samen richting te geven aan het leren.

Hierdoor:

  • krijgen kinderen actieve betrokkenheid bij hun eigen ontwikkeling,
  • groeit hun motivatie en plezier in leren,
  • ontwikkelen zij zelfregulatievaardigheden,
  • en ontstaat er een dieper begrip van de lesstof.

Formatief handelen maakt het onderwijs doelgerichter en effectiever. Het versterkt samenwerking tussen kinderen en leerkrachten, en draagt zo bij aan een hogere kwaliteit van onderwijs én een betere aansluiting op vervolgonderwijs en samenleving.


Kinderraad

Binnen het Vogelnest is de IKC Kinderraad actief. Hierin zijn kinderen uit groep 5 t/m 8 en de BSO's Albatros, Torenvalk en Vrije Vogels vertegenwoordigd. Zij hebben een belangrijke rol bij de ontwikkelingen die binnen de school plaats vinden. Zo zijn zij betrokken geweest bij de naamgeving van het IKC, het organiseren van de sponsorloop en het begeleiden van de IKC fotograaf. Ook voor het nieuwe schooljaar hebben zij weer mooie nieuwe plannen.

Kinderraad

Op onze school draait het om leesplezier en onze leesambassadeurs uit domein 3 en 4 dragen daar elke dag enthousiast aan bij. Een jaar lang zetten zij zich in om het lezen op school leuker, toegankelijker en zichtbaarder te maken.

De leesambassadeurs zijn gekozen op basis van hun eigen sollicitatiebrief. Eén keer per maand overleggen ze met de taal-leescoördinator en delen ze hun ideeën over boekentafels, bibliotheekactiviteiten en boekentips voor in de klas.

Waarom leesambassadeurs op onze IKC? Leesambassadeurs zorgen ervoor dat lezen leeft in de school. Ze inspireren andere kinderen, maken boeken zichtbaar en toegankelijk, en dragen bij aan een positieve leescultuur. Door hen voelen leerlingen zich welkom in de bibliotheek en worden ze nieuwsgierig naar nieuwe verhalen.


Gesprekkencyclus

Opvang

Wanneer je kind bij ons start, voeren we een intakegesprek om elkaar te leren kennen en af te stemmen wat jouw kind nodig heeft. Na ongeveer 10 weken bespreken we in een evaluatiegesprek hoe de start is verlopen. Elk jaar volgen we de ontwikkeling van je kind met een observatie en een gesprek. Bij een overstap naar een andere groep vindt een overdracht plaats tussen de mentoren. Gaat je kind naar de BSO of school? Dan zorgen we (met jouw toestemming) voor een warme overdracht, zodat de overgang zo soepel mogelijk verloopt.

Onderwijs

Op het IKC vinden we goed contact tussen ouders, kinderen en leerkrachten heel belangrijk. Daarom voeren we ouder-kindgesprekken mét het kind erbij. Zo werken we samen aan de ontwikkeling van het kind, in een sfeer van vertrouwen, respect en openheid. In de gesprekkencyclus kijken we niet alleen naar hoe het gaat op school, maar ook naar wat er thuis speelt. Door school en thuis goed op elkaar af te stemmen, zorgen we samen voor een veilige omgeving waarin het kind zich gehoord voelt en optimaal kan groeien.

Er is een gesprekkencyclus waarbij drie keer een gesprek met leerkracht, ouders en kind plaatsvindt, in september, februari en in juni. De leerkrachten bereiden deze gesprekken samen met de kinderen voor.