Samenwerkingsschool
Vieringen op school
Vieringen en levensbeschouwelijk onderwijsIKC Het Vogelnest is een samenwerkingsschool. Dat betekent dat wij zowel de openbare als katholieke identiteit combineren. We zijn toegankelijk voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of geloof.
Ons levensbeschouwelijk onderwijs richt zich op verschillende stromingen: humanistisch, protestants, islamitisch, joods, hindoeïstisch, boeddhistisch en katholiek. Alle kinderen doen mee, zodat zij leren over hun eigen identiteit én die van anderen. We werken aan respect, empathie en het voeren van een open gesprek over overeenkomsten en verschillen.
Feesten en vieringen maken hier een belangrijk onderdeel van uit. Naast de officiële Nederlandse feestdagen besteden we ook aandacht aan o.a. Sint Maarten, Sinterklaas, Paarse Vrijdag, Kerstmis, Pasen, Eid-al-Fitr en het Offerfeest. Daarnaast volgen we een driejarige cyclus waarin de verschillende levensbeschouwelijke stromingen extra aan bod komen.
Op deze manier stimuleren we verbondenheid, saamhorigheid en begrip voor elkaar binnen onze schoolcommunity.

Community
IKC Het Vogelnest is meer dan alleen opvang en onderwijs: we zijn een hechte community van kinderen, ouders en medewerkers. Samen zorgen we voor een plek waar leren, spelen en ontmoeten centraal staan. We organiseren activiteiten zoals ouderavonden, informele bijeenkomsten en schoolprojecten. Zo bouwen we met elkaar aan een betrokken omgeving waarin ieder kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Bibliotheek
Op IKC Het Vogelnest hebben we een eigen interne bibliotheek waar kinderen boeken kunnen lenen die aansluiten bij hun leeftijd en interesses. Lezen is een belangrijke basis voor leren én voor plezier in taal. Daarom besteden we veel aandacht aan het stimuleren van leesplezier. Onze collectie wordt regelmatig aangevuld en vernieuwd, zodat er altijd iets inspirerends te vinden is.
Daarnaast werken we samen met de bibliotheek in het dorp. Zo hebben de kinderen toegang tot een nog bredere keuze aan boeken en worden zij gestimuleerd om ook buiten school te blijven lezen.
We organiseren verschillende activiteiten rondom lezen, zoals gezamenlijke voorleesmomenten, boekprojecten en themaweken. Ook betrekken we ouders hierbij, bijvoorbeeld door voorleesactiviteiten of tips om thuis samen te lezen. Op die manier bouwen we met elkaar aan een rijke leesomgeving, waarin kinderen nieuwsgierig worden naar verhalen en taal.